فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

فیزیوتراپی کف لگن یک حوزه تخصصی در فیزیوتراپی است که روی توانبخشی عضلات کف لگن پس از آسیب یا اختلال در عملکرد تمرکز دارد و شامل ارزیابی داخلی و خارجی و درمان عضلات کف لگن است. این ماهیچه ها بین استخوان های لگن و ساکروم قرار دارند و به عنوان کاسه ای برای حمایت از اندام های لگنی از جمله مثانه، روده بزرگ و رحم عمل می کنند

 

 فیزیوتراپی شامل چه روش هاییست؟

درمان فیزیوتراپی برای عضلات هایپرتونیک کف لگن معمولاً شامل درمان دستی، تنفس دیافراگمی، تمرینات آگاهی، بیوفیدبک و رویکردهای تمرینی پایین‌تر برای شل کردن و طولانی‌تر کردن کف لگن است.

چگونه فیزیوتراپی کف لگن انجام دهیم؟

فیزیوتراپ با کگل شما را معاینه میکند. کگل زمانی است که از شما می‌خواهند ماهیچه‌های خود را به گونه‌ای منقبض کنید که انگار می‌خواهید جریان ادرار را متوقف کنید. یک فیزیوتراپ همچنین از شما می خواهد که مانند هنگام دفع مدفوع فشار بیاورید

 نقش فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

هدف فیزیوتراپی کف لگن کاهش علائم شماست به طوری که می توانید به روال روزانه خود بازگردید. این شامل این می شود که بتوانید مثانه خود را بهتر کنترل کنید یا در ورزش هایی شرکت کنید که از آنها لذت می برید. فیزیوتراپی همچنین می تواند ناراحتی و دردی را که زنان در حین رابطه جنسی احساس می کنند تسکین دهد.

 

 فیزیوتراپی کف لگن چگونه عمل می کند؟

از طریق یک برنامه درمانی مناسب، فیزیوتراپیست عضلات کف لگن را دستکاری می کند تا قدرت و عملکرد آنها را بازیابی کند. به عنوان مثال، عضلات کوتاه شده و منقبض شده برای آرام شدن به منظور تسکین درد کف لگن مرتبط با سفت شدن و گرفتگی بیش از حد کشیده می شوند.

عوارض جانبی فیزیوتراپی کف لگن

ممکن است در حین تمرینات کمی ناراحتی ایجاد شود، اما نباید در حین یا بعد از تمرینات خانگی احساس درد کنید. اختلال عملکرد کف لگن هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

فیزیوتراپی کف لگن و بارداری

با انجام تمرینات کف لگن می توانید عضلات را تقویت کنید. تمرین عضلات کف لگن به بدن کمک می کند تا با وزن در حال رشد کودک کنار بیاید. ماهیچه های سالم و متناسب قبل از تولد نوزاد، بعد از تولد راحت تر بهبود می یابند و به کاهش یا جلوگیری از بی اختیاری استرسی بعد از بارداری کمک می کنند.

 

فیزیوتراپی و افتادگی کف لگن

در مورد افتادگی رحم، تحقیقات نشان داده است برخی از زنان مبتلا به پرولاپس خفیف تا متوسط، در این مورد مراحل 1 یا 2، می توانند علائم را از طریق فیزیوتراپی تحت نظارت کف لگن به میزان قابل توجهی کاهش دهند، به اندازه ای که بتوانند به طور کامل از جراحی اجتناب کنند.

 

فیزیوتراپی کف لگن و ناباروری

ثابت شده است که فیزیوتراپی کف لگن به کاهش ناباروری مکانیکی از طریق تکنیک‌های مختلف درمان دستی و استراتژی‌های خود مدیریتی کمک می‌کند. فیزیوتراپیست های آموزش دیده می توانند به بهبود تحرک بافت اسکار و کاهش محدودیت های چسبندگی با استفاده از اسکار دستی و حرکت های میوفاشیال کمک کنند.

 

 تمرینات فیزیوتراپی کف لگن

برای تقویت عضلات کف لگن، راحت بنشینید و فشار وارد کنید. ماهیچه ها 10 تا 15 بار منقبض کنید. نفس خود را حبس نکنید یا عضلات شکم، پایین یا ران خود را همزمان سفت نکنید. وقتی به انجام تمرینات کف لگن عادت کردید، می توانید هر فشار را برای چند ثانیه نگه دارید.

 معاینه داخلی فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپیست از یک تکنیک تمیز و دستکش دار برای معاینه بیرونی کف لگن استفاده می کند، سپس به صورت داخلی با یک تا دو انگشت برای معاینه عضلات را لمس میکند

چه کسی به فیزیوتراپی کف لگن نیاز دارد؟

فیزیوتراپی کف لگن به عنوان درمان خط اول برای بسیاری از اختلالات ناحیه لگن توصیه می شود. هم مردان و هم زنانی که در عضلات کف لگن ضعیف هستند، می‌توانند تمریناتی را برای تقویت کف و کنترل مثانه و روده انجام دهند.

 

 فیزیوتراپی کف لگن برای ولوودینیا

فیزیوتراپی تکنیک های درمانی ممکن است شامل آزادسازی بافت نرم داخلی و خارجی و آزادسازی میوفاشیال باشد. فشار نقطه ماشه؛ درمان دستی؛ تحریک الکتریکی؛ تمرینات درمانی؛ بازآموزی فعال کف لگن؛ بیوفیدبک؛ بازآموزی مثانه و روده؛ توصیه های غذایی؛ سونوگرافی درمانی

 آیا فیزیوتراپی کف لگن موثر است؟

در حالی که فیزیوتراپی لگن غیرعادی و تهاجمی به نظر می رسد، اما کاملاً مؤثر است. بیماران میزان موفقیت خوبی را مشاهده می‌کنند و پس از درمان از کیفیت زندگی بهتری برخوردار می‌شوند – اگرچه اثربخشی به شدت به بیمار تحت درمان بستگی دارد.

 فیزیوتراپی کف لگن برای آندومتریوز

درمان عملی و توانبخشی کف لگن می‌تواند به کاهش درد و نفخ که ممکن است با آندومتریوز تجربه کنید کمک کند. علاوه بر آن تقویت عضلات کف لگن و مرکز بدن با تمرینات ورزشی تخصصی هم تاثیرگذار است.

فیزیوتراپی کف لگن شامل درمان چه مواردی می شود؟

کنترل ادرار، حرکات روده، و عملکرد جنسی.

 فیزیوتراپی کف لگن بعد از سزارین

فیزیوتراپیست های کف لگن در زمینه تحرک بافت نرم آموزش دیده اند. تکنیک هایی برای کمک به نرم شدن و صاف شدن بافت اسکار پس از بهبود برش سزارین به‌عنوان بخشی از درمان است. درمانگر تکنیک‌هایی مانند ماساژ جای زخم را به شما آموزش می‌دهد تا از ایجاد بافت اسکار و چروکیدگی جلوگیری کند.

 اگر درمان کف لگن موثر نباشد چه؟

اگر درمان کف لگن مؤثر نباشد، داروها و جراحی‌ها و همچنین تغییرات سبک زندگی (رژیم غذایی و تناسب اندام) و تمرینات مثانه (تخلیه مثانه بر اساس برنامه‌ای که به تدریج دفعات تکرار را کاهش می‌دهد) در دسترس است.

 فیزیوتراپی کف لگن پس از زایمان

انجام تمرین‌هایی برای تقویت عضلات کف لگن و شکم در حین زایمان و همچنین پس از تولد نوزاد بسیار مهم است. اگر زایمان طبیعی داشته اید، فقط باید 2 روز صبر کنید تا تمرین را شروع کنید. اگر زایمان سزارین داشتید، بهتر است 5 روز صبر کنید.

فیزیوتراپیست کف لگن کالگری

ارزیابی و درمان کف لگن توسط یک فیزیوتراپیست آموزش دیده لگن انجام میشود. بسته به شدت بیماری، ممکن است شامل درمان عملی، تجویز ورزش، و آموزش بیمار برای رسیدگی به شرایط خاص، جلوگیری از مشکلات کف لگن و آمادگی برای زایمان باشد.

چگونه فیزیوتراپی کف لگن می تواند به یبوست کمک کند؟

عضلات کف لگن در عملکرد روده نقش دارند. عضله پوپورکتالیس دور راست روده می‌پیچد و باید بتواند به اندازه کافی شل شود تا مدفوع دفع شود، اما همچنین کشش کافی برای حمایت از راست روده را در طول اجابت مزاج حفظ کند.

 فیزیوتراپی کف لگن برای رکتوسل

برای انجام تمرینات کگل: ماهیچه های کف لگن خود را سفت کنید (انقباض) به گونه ای که انگار می خواهید از عبور گاز جلوگیری کنید. انقباض را به مدت پنج ثانیه نگه دارید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کنید. اگر این خیلی سخت است، با نگه داشتن دو ثانیه و استراحت برای پنج ثانیه شروع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *