ماساژ و تخلیه لنفاوی (MLD)

ماساژ تخلیه لنفاوی

ماساژ لنفاوی یک ماساژ ملایم است که در آن پوست به آرامی کشیده شده و در امتداد مسیرهای لنفاوی آزاد می شود. خود ماساژ لنفاوی به حرکت مایع اضافی از نواحی متورم آسیب دیده در اثر درمان سرطان کمک می کند. این مایع اضافی را می توان به ناحیه ای منتقل کرد که غدد لنفاوی به خوبی کار می کنند.

تخلیه لنفاوی ساده

تخلیه لنفاوی ساده شکلی از ماساژ ملایم برای کمک به حرکت مایعات از ناحیه پرتراکم به سمت غدد لنفاوی سالم است که در آنجا می توان به طور موثرتری تخلیه کرد. ماساژ باید بسیار ملایم باشد و باعث قرمزی پوست نشود. با هر حرکت دست شما باید در تماس با پوست باقی بماند.

تکنیک ماساژ تخلیه لنفاوی

با دراز کشیدن روی یک سطح راحت و صاف شروع کنید. دست‌هایتان را روی سینه‌تان ضربدری کنید و زیر استخوان‌های ترقوه قرار دهید. سپس آرنج خود را به آرامی بالا بیاورید. عمل عضلانی به اندازه فشار مورد نیاز برای آماده سازی ناحیه برای شستشوی مایع لنفاوی است.

 

انواع ماساژ تخلیه لنفاوی

  • ودر
  • فولدی
  • کسلی اسمیت
  • Leduc

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی احساس خوبی دارد؟

با استفاده از ضربات ریتمیک دست، پزشک سیستم لنفاوی شما را مجدداً تحریک می کند و جریان مایع لنفاوی را در بدن شما بهبود می بخشد. این باعث می شود در طول جلسه احساس آرامش قابل توجهی کنید.

درناژ لنفاوی یا ماساژ !

در ماساژ سنتی، درمانگر به لایه عضلانی بدن دسترسی دارد. برای انجام این کار، آنها اغلب باید از تکنیک های ماساژ بسیار عمیق برای رسیدن به اثر مطلوب استفاده کنند. در مقابل، MLD به مویرگ های لنفاوی که در درم هستند دسترسی پیدا می کند.

عوارض ماساژ لنفاوی

افراد کمی نسبت به ماساژ تخلیه لنفاوی واکنش منفی نشان می دهند. اما برخی از افراد از سردرد، حالت تهوع و خستگی شکایت دارند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید از پزشک مراقبت های بهداشتی خود در مورد مدیریت عوارض جانبی سوال کنید. عوارض جانبی می تواند شامل افزایش انرژی، افزایش ادرار و/یا حرکات روده، حالت تهوع، یا سرگیجه مختصر در اولین برخاستن از میز باشد. برخی شرایط وجود دارد که در آن ماساژ تخلیه لنفاوی توصیه نمی شود: بیماران قلبی.

 

قبل از ماساژ تخلیه لنفاوی چه باید کرد؟

آب زیاد بخورید. کمتر غذا بخورید. لباس مناسب بپوشید.برای استراحت  آماده باشید. اگر مریض هستید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

چگونه صورت را برای تخلیه لنفاوی ماساژ دهیم؟

برای تخلیه مایع لنفاوی، صورت خود را با پدهای انگشتان خود ماساژ دهید، همیشه به سمت بالا و از وسط صورت به سمت غدد لنفاوی اطراف گردن و گوش حرکت کنید. کلید یک ماساژ خوب تخلیه لنفاوی ،استفاده از حرکات ملایم است.

چگونه ماساژ به تخلیه لنفاوی کمک می کند؟

هنگامی که چیزی روند سیستم لنفاوی شما را مختل می کند، لنف در بازوها و پاهای شما جمع می شود و آنها را متورم می کند. یک ماساژدرمانگر از تکنیک‌های ماساژ تخلیه لنفاوی برای انتقال لنف از بافت‌ها به غدد لنفاوی استفاده می‌کند که تورم بافت‌های شما را کاهش دهد.

ماساژ تخلیه لنفاوی بعد از جراحی

ماساژ تخلیه لنفاوی دستی (MLD) اغلب توسط جراحان پلاستیک در مرحله بهبودی پس از لیپوساکشن زیبایی توصیه می شود. اعتقاد بر این است که این فرم تخصصی ماساژ با کاهش تورم پس از جراحی و فیبروز (تشکیل بافت اسکار) باعث کاهش زمان بهبودی می شود.

چند ماساژ تخلیه لنفاوی بعد از لیپوساکشن انجام می شود؟

به طور کلی، اکثر بیماران حداقل از 6-8 جلسه بهره می برند.

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی بر گوارش شما تاثیر میگذارد؟

تخلیه لنفاوی دستی سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود می بخشد چون فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده اند که تحریک PNS از طریق درناژ دستی لنفاوی باعث تسکین یبوست از طریق افزایش تحرک روده می شود.

ماساژ تخلیه لنفاوی شکم

برای ماساژ معده، کف دست خود را صاف روی ناحیه بین استخوان های لگن فشار دهید. “سپس کل ناحیه معده را نیشگون بگیرید” برای حدود یک دقیقه تا پوست کمی صورتی شود.

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی در دوران بارداری بی خطر است؟

MLD یک درمان راحت، موضعی و ایمن در دوران بارداری است. بر خلاف برخی از اشکال دیگر ماساژ، فشار بسیار سبک همراه با حرکات پمپاژ نرم در جهت غدد لنفاوی اعمال می کنیم.

ماساژ تخلیه لنفاوی برای سینوس

با استفاده از روغن ماساژ یا کرم، ناحیه پشت استخوان های یقه خود را به آرامی بمالید. این کار دسته گره های لنفاوی فوق ترقوه را بیدار می کند. مجدداً با مقداری کرم یا روغن، 3 تا 5 بار در یک خط از پشت گوش، زیر فک و به سمت چانه ماساژ دهید.

ماساژ تخلیه لنفاوی سینه (پس از لاپکتومی)

اگر لامپکتومی کرده اید، دست خود را روی بالای سینه قرار دهید و تا گردن ماساژ دهید، با چند ضربه کوچک. به آرامی پوست را تا جایی که طبیعی است کشیده و رها کنید. 10 تا 15 بار تکرار کنید.

هنگام ماساژ تخلیه لنفاوی چه بپوشیم؟

یک تی شرت یقه V یا تاپ بپوشید تا استخوان های گردن و یقه در دسترس پزشک باشد. با معده خالی حاضر شوید یا قبل از آن یک میان وعده سبک بخورید. درناژ در عمق شکم و اندام ها انجام خواهد شد. قبل از درمان از لوسیون روی پوست خود استفاده نکنید.

ماساژ تخلیه لنفاوی پاها

یک دست را روی ساق پا و دست دیگر را روی پشت ساق پا، درست زیر زانو قرار دهید. به آرامی پوست را به سمت بالای ساق پا کشیده و رها کنید. دستان خود را به سمت پایین ببرید و این حرکت رو به بالا را تکرار کنید تا به مچ پای خود برسید. به یاد داشته باشید که پوست را به سمت بالا به سمت زانو کشیده و رها کنید.

توضیحات جامع مربوط به فیزیوتراپی پا

ماساژ تخلیه لنفاوی چه می کند؟

ماساژ تخلیه لنفاوی نوعی ماساژ ملایم است که حرکت مایعات لنفاوی را در اطراف بدن تشویق می کند. مایع موجود در سیستم لنفاوی به حذف مواد زائد و سموم از بافت های بدن کمک می کند. برخی از شرایط سلامتی می توانند باعث ایجاد مایع لنفاوی شوند.

هر چند وقت یک بار می توانید ماساژ تخلیه لنفاوی انجام دهید؟

توصیه می شود که هر سه ماه یکبار یک سری جلسات تخلیه لنفاوی داشته باشید.

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی دردناک است؟

ماساژ تخلیه لنفاوی از فشار اعمال شده به نواحی کلیدی برای رفع انسداد جریان استفاده می کند. این روش کاملاً بدون درد است، زیرا فشار نرم ثابت اعمال می شود و به آرامی افزایش می یابد.

چند جلسه ماساژ تخلیه لنفاوی برای هر قسمت در نظر میگیرند؟

بازوها، پاها و معده را تا 3 تا 4 بار در هفته در خانه ماساژ دهید. با این حال، وقتی توسط یک متخصص انجام شود، 1 یا 2 بار در هفته کافی است، اما هر بدن متفاوت است.

ماساژ تخلیه لنفاوی گردن

دست خود را روی استخوان ترقوه قرار دهید و به سمت پایین به سمت زیر بغل خود بکشید. این ماساژ مایع لنفاوی را از گردن و قفسه سینه به غدد لنفاوی زیر بغل شما منتقل می کند فقط باید به آرامی و روی پوست (نه ماهیچه ها) انجام شود.

فیزیوتراپی گردن

ماساژ تخلیه لنفاوی بعد از جراحی سینه

ماساژ به حرکت فیزیکی و دامنه حرکت ایمپلنت و همچنین با افزایش تخلیه لنفاوی به تورم کمک می کند. دومین هدف از ماساژ  سینه بعد از جراحی کمک به به حداقل رساندن جای زخم در آینده است.

تکنیک ماساژ تخلیه لنفاوی سینه ها

تخلیه غدد لنفاوی یک دست را روی سینه در طرف مقابل بدن قرار دهید، به طوری که نوک انگشتان به زیر بغل رفته و کف دست روی سینه قرار گیرد. دست را با حرکت پمپاژ روی سینه فشار دهید. با همان حرکت پمپاژ. ، به آرامی دست را به سمت پایین به سمت نوک پستان حرکت دهید.

آیا ماساژ تخلیه لنفاوی به سلولیت کمک می کند؟

مزایای درناژ لنفاوی شامل کاهش سایز ، کاهش چربی بین بازو و سینه، از بین بردن سموم و سلولیت، شکل دادن به بدن، از بین بردن سلول های مرده است.

درناژ لنفاوی را کجا ماساژ می دهید؟

هنگام انجام ماساژ لنفاوی، مهم است که ماساژ بیش از ناحیه آسیب دیده را شامل شود. کل سیستم لنفاوی بدن، به جز سر، سمت راست قفسه سینه و بازوی راست، در نزدیکی شانه چپ تخلیه می شود. بنابراین، ماساژ باید شامل تمام نواحی باشد تا به درستی تخلیه شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *