فیزیوتراپی فلج صورت

بازآموزی عصبی عضلانی صورت نوعی درمان است که به طور خاص برای سیستم عصبی عضلانی صورت توسعه یافته و با هدف بهبود عملکرد در بیماران مبتلا به فلج صورت، فلج و/یا سینکینزیس به دنبال آسیب عصب صورت انجام شده است.

فیزیوتراپی، به ویژه بازآموزی عصبی عضلانی، یک مداخله مفید برای درمان فلج عصب صورت است. مراقبت از این بیماران به بهترین وجه در یک محیط چند رشته ای ارائه می شود که در آن فیزیوتراپی و مداخلات پزشکی یا جراحی می توانند از نزدیک ادغام شوند.

فیزیوتراپ فلج صورت

آیا فلج صورت دائمی است؟

فلج بل دائمی در نظر گرفته نمی شود، اما در موارد نادری از بین نمی رود. در حال حاضر، هیچ درمانی شناخته شده برای فلج بل وجود ندارد. با این حال، بهبودی معمولاً 2 هفته تا 6 ماه از شروع علائم شروع می شود. اکثر افراد مبتلا به فلج بل قدرت و حالت چهره را به طور کامل بازیابی می کنند.

فیزیوتراپی برای تمرینات فلج صورت

تمرینات بینی و گونه مرحله 1: با استفاده از انگشتان خود، در حالی که سعی می کنید بینی خود را چروک کنید، به آرامی پوست کنار بینی خود را در سمت آسیب دیده به سمت بالا فشار دهید. مرحله 2: سعی کنید صورت خود را صاف کنید و روی گونه ها و بینی تمرکز کنید. مرحله 3: سوراخ های بینی خود را باز کنید و سعی کنید چند نفس عمیق از طریق بینی خود بکشید

در اکثر موارد، فلج صورت ناشی از فلج بل موقتی است. احتمالاً بعد از حدود دو هفته متوجه بهبود تدریجی خواهید شد. در عرض سه ماه، اکثر افراد حرکات و عملکرد کامل صورت خود را بهبود می بخشند. تاخیر در بهبودی اغلب با نوعی عملکرد غیر طبیعی صورت همراه است.

آیا فلج صورت خطرناک است؟

فلج بل به طور موقت عضلات صورت را ضعیف یا فلج می کند. گرفتگی عصب صورت باعث این فلج یا فلج می شود. افراد مبتلا به این نوع فلج عصب صورت، ظاهری آویزان در یک یا گاهی اوقات هر دو طرف صورت دارند. این وضعیت جدی نیست و اغلب در عرض چند ماه بدون درمان برطرف می شود.

علائم فلج صورت چیست؟

فلج صورت شروع سریع ضعف خفیف تا فلج کامل در یک طرف صورت – در عرض چند ساعت تا چند روز رخ می دهد. افتادگی صورت و مشکل در ایجاد حالات چهره، مانند بستن چشم یا لبخند زدن. ترشح آب دهان. درد در اطراف فک یا داخل یا پشت گوش در سمت آسیب دیده .

نکاتی در مورد فیزیوتراپی برای فلج صورت

تمرینات کنترل حرکت هماهنگی عضلات صورت خود را بهبود بخشید. حرکات صورت خود را برای عملکردهای خاص، مانند صحبت کردن یا بستن چشم، اصلاح کنید. حرکات را برای حالات صورت، مانند لبخند زدن، اصلاح کنید. اصلاح الگوهای غیرعادی حرکات صورت که می تواند در دوران نقاهت رخ دهد.

استفاده از فیزیوتراپی برای فلج صورت

درمانگر شما تمریناتی را طراحی خواهد کرد که: هماهنگی عضلات صورت شما را بهبود بخشد. حرکات صورت خود را برای عملکردهای خاص، مانند صحبت کردن یا بستن چشم، اصلاح کنید. حرکات را برای حالات صورت، مانند لبخند زدن، اصلاح کنید. الگوهای غیر طبیعی حرکت صورت را که ممکن است رخ دهد، اصلاح کنید.

درمان عصب صورت

شامل درمان‌هایی مانند: خود ماساژ. تمرین‌های تنفسی و آرامش‌بخشی. تمرین‌هایی برای تقویت هماهنگی بین دو طرف صورت و کاهش سینکینز. تمرین‌هایی برای کمک به بسته شدن چشم و لب‌ها. تمرین‌های حروف، کلمات و بیان صورت.

درمان دارویی فلج صورت

بیماران مبتلا به فلج بل باید ظرف سه روز پس از شروع علائم با یک دوره هفت روزه آسیکلوویر خوراکی (زویراکس) یا والاسیکلوویر (والترکس) به همراه یک دوره کاهشی پردنیزون خوراکی درمان شوند.

نقش فیزیوتراپی در فلج بل

هماهنگی عضلات صورت خود را بهبود بخشید. حرکات صورت خود را برای عملکردهای خاص، مانند صحبت کردن یا بستن چشم، اصلاح کنید. حرکات را برای حالات صورت، مانند لبخند زدن، اصلاح کنید. اصلاح الگوهای غیرطبیعی حرکات صورت که می تواند در دوران نقاهت رخ دهد.

نقش فیزیوتراپی در فلج صورت

فیزیوتراپی توصیه می شود. فیزیوتراپیست شما مجموعه ای از تمرینات صورت را به شما آموزش می دهد که عضلات صورت شما را تقویت می کند تا هماهنگی و دامنه حرکتی آنها را بهبود بخشد. درمان های فیزیوتراپی نیز در تعدادی از موارد فلج بل موفقیت آمیز بوده است.

مزایای فیزیوتراپی برای فلج صورت

مزایای درمان فیزیوتراپیست ها می توانند به افرادی که در مرحله حاد فلج صورت هستند، که در آن حرکت صورت در سمت آسیب دیده صفر است، کمک کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند به بیماران کمک کنند تا نحوه مراقبت از چشم آسیب دیده را یاد بگیرند و همچنین می توانند به آنها کمک کنند تا از تکنیک های خود ماساژ روی عضلات صورت استفاده کنند.

صورت آیا فلج صورت یک معلولیت است؟

فلج بل که باعث آسیب شدید و پایدار عصبی شده است ممکن است متقاضی را واجد شرایط ناتوانی کند.

تفاوت بین فلج صورت و فلج بل چیست؟

فلج صورت می تواند دائمی باشد و فلج بل موقتی است. بیماران فلج بل می توانند عملکرد صورت را بدون درمان جراحی به دست آورند و هیچ آسیب دائمی وجود ندارد. در صورت فلج صورت یا علائم فلج بل می توان سی تی اسکن و ام آر آی را انجام داد. این آزمایشات علت اصلی علائم بیمار را مشخص می کند.

درمان فیزیوتراپی فلج بل تحریک الکتریکی

فلج بل وضعیتی است که عصب صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به ضعف عضلانی یک طرف صورت می شود. این عارضه با استفاده از بسیاری از تکنیک های فیزیوتراپی درمان می شود. لیزر درمانی و تحریک الکتریکی هر دو موثرتر از درمان های معمول فلج بل هستند.

آیا فلج صورت قابل درمان است؟

اکثر افراد مبتلا به فلج بل به طور کامل بهبود می یابند – با یا بدون درمان. هیچ درمان یکسانی برای فلج بل وجود ندارد. اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروها یا فیزیوتراپی را برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبودی شما پیشنهاد کند. جراحی به ندرت گزینه ای برای فلج بل است.

فیزیوتراپی برای فلج بلز خوب است؟

به طور کلی، شواهد مربوط به مدیریت فیزیوتراپی فلج بل نشان می دهد که تمرینات صورت فردی در مواردی که فلج مزمن و/یا متوسط هستند ممکن است عملکرد صورت را بهبود بخشد. تمرینات صورت در مراحل اولیه یا حاد در موارد شدیدتر نیز ممکن است زمان بهبودی و اثرات طولانی مدت را کاهش دهد.

چه مدت طول می کشد تا فلج صورت بهبود یابد؟

اکثر افراد در عرض 9 ماه بهبودی کامل پیدا می کنند، اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. در تعداد کمی از موارد، ضعف صورت می تواند دائمی باشد. اگر بعد از 3 هفته هیچ نشانه ای از بهبودی مشاهده نشد، به پزشک عمومی مراجعه کنید. برخی موارد ممکن است نیاز به درمان با جراحی داشته باشند.

چگونه برای فلج بلز فیزیوتراپی انجام دهیم؟

تمریناتی برای کمک به فلج بل مرحله 1: با تلاش برای حرکت دادن هر قسمت از صورت خود به آرامی و آرام شروع کنید. مرحله 2: با استفاده از انگشتان خود ابروهای خود را به آرامی بالا ببرید. مرحله 3: با استفاده از انگشتان خود، قسمت های مختلف صورت از جمله پیشانی، بینی، گونه ها و دهان را به آرامی ماساژ دهید.

آیا فیزیوتراپی برای فلج بل لازم است؟

چه نوع فیزیوتراپی به فلج بل کمک می کند؟

تمرینات کنترل حرکت درمانگر شما تمریناتی را طراحی خواهد کرد تا: هماهنگی عضلات صورت شما را بهبود بخشد. حرکات صورت خود را برای عملکردهای خاص، مانند صحبت کردن یا بستن چشم، اصلاح کنید. اصلاح حرکات برای حالات چهره، مانند لبخند زدن.

علت فلج صورت چیست؟

کارشناسان فکر می کنند که این عارضه ناشی از تورم و التهاب عصبی است که ماهیچه های یک طرف صورت را کنترل می کند. ممکن است ناشی از واکنشی باشد که پس از عفونت ویروسی رخ می دهد. علائم معمولاً در عرض چند هفته شروع به بهبود می کند و در حدود شش ماه بهبود می یابد.