دسته بندی انواع مختلف تمرینات فیزیوتراپی در منزل

یک بخش مهم  از برنامه درمانی بیماران در فیزیوتراپی برنامه تمرینات ورزشی در خانه خواهد بود.  تمرینات فیزیوتراپی یک قسمت بسیار مهم در بهبود سیاری از شرایط اسکلتی عضلانی بیمار است.
 
یک برنامه دقیق و شخصی که توسط فیزیوتراپیست شما ایجاد شده است به جلوگیری از صدمات احتمالی کمک می کند. این برنامه باید شامل انواع مختلفی از تمرینات با هدف بهبود  توانایی های مختل شده شما باشد. همچنین، مطمئن شوید که  پارامترهای اساسی تمرین فیزیوتراپی (تعداد ست ها/تکرارها، تعداد دفعات در روز/هفته، مدت زمان، ریتم، سطح مقاومت) را درست رعایت کنید.
 

انواع تمرینات فیزیوتراپی

تمرینات حرکتی فیزیوتراپی(Mobility)

تمرینات حرکتی فیزیوتراپی دو هدف دارند: نرم شدن سطوح مفصلی و افزایش یا حفظ دامنه حرکتی عضلات مورد نظر، که معمولا شامل حرکات مکرر یک بخش از بدن تا حداکثر  توانایی و یا دامنه حرکت هستند.

مثالهایی از تمرینات حرکتی فیزیوتراپی:

  1. تمرینات کششی کمر.
  2. کشش گلوت.
  3. کشش پیریفورمیس Piriformis
  4. کشش همسترینگ
  5. کشش شکم  ابدومینال
  6. کشش روتاتور پشت
  7. ورزش برای کمردرد
 

تمرینات کششی فیزیوتراپی (Stretching)

تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری انجام می شود. هدف حرکت دادن مبدا و وارد شدن عضله برای کشش آن است. برای اینکه این تمرینات موثر واقع شوند، باید با اصلاح جبران‌ها، تراز مناسب بخش‌های بدن درگیر را حفظ کنید. همچنین برای کمک به شل شدن عضله و به حداقل رساندن مقاومت آن، بازدم صحیح مهم است. وضعیت های کششی برای مدت طولانی و برای تعداد کمی از تکرار حفظ می شود.

 

تمرینات قدرتی و  تقویتی فیزیوتراپی (Strengthening )

این تمرین ها برای بهبود قدرت، استقامت یا قدرت عضلانی استفاده می شود. آنها می توانند دو نوع ماهیچه مختلف را هدف قرار دهند: عضلات موبیلایزر و تثبیت کننده. تقویت را می توان بدون دمبل (دست آزاد) یا با وزنه، نوارهای الاستیک، سیستم های قرقره، وزن بدن خود و غیره انجام داد.
مثال های تمرینات قدرتی
  1. ورزش در برابر جاذبه.
  2. ورزش در برابر مقاومت آب
  3. ورزش در برابر نوار مقاومتی
  4. ورزش با وزن بدن

تمرینات حس عمقی فیزیوتراپی(Proprioception)

تمرینات پروپرسپشن برای کسانی مفید است که توانایی آنها در درک موقعیت بدنشان  یا  تسلطشان بر اینکه چگونه بدنشان در فضا حرکت می کند ،کاهش یافته است. به عنوان مثال، تمرین ایستادن تک پا با پیشرفت، حس  عمقی وضعیت اندام تحتانی را بهبود می بخشد. برای بهبود حس حرکت، می توانید تمرینی را امتحان کنید که در آن حروف الفبا را با قسمتی از بدن که تمرین می کنید، بکشید.
-حس عمقی را می‌توان به معنای احساس کردنِ خود در نظر گرفت. به زبان ساده شما با حس عمقی می‌توانید کارهایی را انجام دهید که در حالت عادی نیازمند حواس پنج‌گانه هستند. برای نمونه، با کمک حس عمقی می‌توانید در تاریکی از پله‌ها بالا یا پایین بروید و نیازی به دیدن مسیر خود نداشته باشید.

تمرینات عملکردی  فیزیوتراپی(Functional)

تمرینات فانکشنال فیزیوتراپی برای تمرین حرکتهای زندگی روزمره که با آن مشکل دارید توصیه می شود. در صورت لزوم، فیزیوتراپیست ممکن است از شما بخواهد که حرکت خاصی را که در محل کار، خانه یا در ورزش انجام می دهید، انجام دهید.

  1. تمرین عملکردی، زمانی که توسط فیزیوتراپ یا کاردرمانگر انجام شود، یک تکنیک توانبخشی است.
  2. تمرینات قدرتی
  3. نوارهای مقاومتی یا کششی.
  4. تمرین با وزن بدن(مانند پلانک، پوش اپ، پول اپ، کرانچ، دراز و نشست و …)
  5. وزنه های دستی یا وزنه های آزاد.
  6. وزنه های دستگاهی.
  7. باندهای تی آر ایکس trx

تمرینات قلبی عروقی (Cardiovascular)

تمرینات کاردیو فیزیوتراپی مانند دوچرخه ثابت، پیاده روی،دستگاه الپتیکال،طناب زدن ، رقصیدن، دویدن و شنا برای بازیابی سطح قبلی تلاش شما نشان داده شده است. یوگا فعالیت دیگری است که سلامت قلب و عروق و همچنین انعطاف پذیری، قدرت، تحرک و حس عمقی را آموزش می دهد.
تمرین دستگاه بیضوی.
 
فیزیوتراپیست به شما یاد می دهد که چگونه انواع مختلف تمرینات را در فیزیوتراپی انجام دهید  بدون اینکه آسیب ببینید و  اطمینان حاصل می کند که بهبود و پیشرفت به درستی انجام می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *