نقش فیزیوتراپی در درمان کمردرد

یک فیزیوتراپیست برای درمان کمردرد چه کاری می تواند انجام دهد؟

در اکثر موارد کمردرد به خوبی با یک برنامه درمانی درست و تمرینات ورزشی بهبود می یابد. درمان فیزیکی می تواند شامل ماساژ، حرکت و دستکاری مفصل باشد. این تکنیک ها درد را کاهش می دهند و به بازیابی دامنه حرکتی کمک شایانی می کنند.

فیزیوتراپی چیست؟

عوارض جانبی فیزیوتراپی برای درمان کمردرد چیست؟

از آنجایی که الکتروتراپی به هیچ وجه در بدن نفوذ نمی کند، هیچ عارضه جانبی برای بدن ایجاد نمی کند.  حتی استفاده بیش از حد از دستگاه های الکتروتراپی نیز به بدن آسیب نمی رساند و هر زمان که لازم باشد می توان از آن استفاده کرد.  افراد حتی می‌توانند بیش از یک بار در روز از الکتروتراپی برای درمان کمر درد خود  استفاده کنند.

اگر کمر بعد از فیزیوتراپی درد کند طبیعی می‌باشد؟

اگر بعد از جلسه شما مقداری درد داشته باشید، طبیعی است و بسته به شدت بیماری می تواند چند ساعت یا حتی تا یک روز طول بکشد. این درد معمولاً مربوط به واکنش عضلات به کاری است که روی آنها انجام شده است و نباید با افزایش علائم واقعی شما اشتباه شود.

آیا فیزیوتراپی می تواند کمردرد را بدتر کند؟

فیزیوتراپی درمانی است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات  شما کمک می کند و می تواند شما را دوباره به حرکت عادی وادار کند. همچنین به کاهش خطر آسیب‌ دیدگی مجدد به کمر نیز کمک کند. جالب است بدانید، فیزیوتراپی نمی تواند منجر به یک تجربه آسیب زا برای شما شود و  اجتناب از مراقبت در مرکز فیزیوتراپی، احتمال بدتر شدن صدمات و طولانی‌تر شدن ناراحتی و دردی که قبلاً احساس کرده اید را بیشتر می کند.

فیزیوتراپی کمردرد چه کاربردی دارد؟

فیزیوتراپی برای درمان کمر درد شامل موارد زیر می باشد : تکنیک‌های تحریک یا دستکاری مفاصل برای کاهش سفتی عضلات، ماساژ بافت های نرم برای تسکین درد و درمان نقطه ماشه ای.

درمان فیزیوتراپی کمردرد در خانه چگونه است؟

برای تسکین درد، سعی کنید به عقب دراز بکشید و پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید سپس زانوهای خود را خم کنید.  در حالی که دستان خود را پشت سر خود قرار داده اید یا دستان خود را دور سینه خود ضربدری کرده اید، شانه های خود را از روی زمین بلند کنید. هنگامی که شانه های خود را بالا می آورید نفس خود را بیرون دهید و یک ثانیه نگه دارید.
این کار را  بین 8 تا 12 بار تکرار کنید.

مدت زمان فیزیوتراپی برای درمان کمردرد چقدر است؟

بیمارانی که از انواع کمردرد رنج می برند، اغلب به مدت چهار هفته برای فیزیوتراپی به عنوان یک گزینه درمانی محافظه کارانه اولیه (غیر جراحی) ارجاع داده می شوند. فیزیوتراپی قبل از اینکه سایر درمان های تهاجمی تر، از جمله جراحی کمر انجام گیرد به بیماران توصیه می شود.

دستگاه فیزیوتراپی برای درمان کمردرد چیست؟

دستگاه فیزیوتراپی TENS روشی موثر برای درمان کمردرد و تسکین درد مزمن عضلانی است.  این دستگاه انواع مختلفی از کمردردها مانند سیاتیک، فتق دیسک ، کشیدگی عضلانی، سفت شدن گردن در اثر خواندن یا خیره شدن به لپ تاپ را درمان می کند.

چند جلسه فیزیوتراپی برای کمردرد لازم است؟

تمرینات فیزیوتراپی حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و معمولاً این کار بین سه تا پنج بار در هفته انجام می گیرد. فیزیوتراپیست شما برنامه را در هر قرار ملاقات براساس پیشرفت شما تنظیم می کند. توجه کنید، فیزیوتراپی تنها بخشی از درمان شما برای کمردرد خواهد بود.

فیزیوتراپی برای کمردرد در بارداری چگونه انجام می گیرد؟

در دوران بارداری باید به ستون فقرات توجه خاصی داشته باشید. سعی کنید ورزش های سبک انجام دهید و بدن خود را منعطف نگه دارید. یکی از ورزش هایی که برای درمان کمر درد در دوران بارداری می توانید استفاده کنید حرکات ساده یوگا است برای مثال: ابتدا به پشت و  با زانوهای خمیده  دراز بکشید و به آرامی کف لگن خود را منقبض کنید وسپس لگن خود را به سمت عقب متمایل کنید  و در آخر ستون فقرات خود را صاف کنید و با افزایش قوس کمر به عقب و جلو این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

هدف اصلی فیزیوتراپی کمردرد چیست؟

رویکرد فیزیوتراپی، دستکاری  عضلات برای هدف قرار دادن نقطه خاص درد  و سپس درمان آن نقطه می باشد.  تمرینات ورزشی در این جنبه از فیزیوتراپی، بر بهبود قدرت و ثبات ماهیچه هایی که به دلیل کمردرد ضعیف شده اند، کمک زیادی می کند.