فیزیوتراپی شانه یخ زده

شانه منجمد چیست؟

شانه یخ زده ، که اغلب به عنوان کپسولیت چسبنده (AC) شناخته می‌شود، با دامنه حرکتی مفصل گلنوهومرال فعال و غیرفعال (GH) در ابتدا دردناک و بعداً به تدریج محدود می‌شود و بهبودی کامل خود به خود در یک دوره زمانی متفاوت مشخص می‌شود.

 فیزیوتراپی شانه منجمد

دامنه حرکتی شانه شما شروع به بازگشت کرده و شانه یخ زده شما آب می شود.  مرحله ذوب با فیزیوتراپی می تواند بین 15 تا 24 ماه طول بکشد، که دوباره بهترین شکل درمان در مرحله 3 است. به طور متوسط، گذراندن هر سه مرحله شانه منجمد می تواند حدود 30 ماه طول بکشد.

فیزیوتراپی چیست؟

انواع فیزیوتراپی شانه یخ زده:

  • کشش پاندول
  • کشش حوله
  • راه رفتن با انگشت
  • دسترسی به عرض بدن
  • کشش زیر بغل
  • چرخش به بیرون
  • چرخش به سمت داخل

آیا فیزیوتراپی می تواند شانه یخ زده را بدتر کند؟

سفتی که بیش از یک دوره کامل فیزیوتراپی و بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد یا سفتی شانه که در طول فیزیوتراپی به طور قابل‌توجهی بدتر ‌شود، ممکن است نشانه‌ای از نیاز به جراحی برای آزاد کردن رباط‌های سفت و برداشتن بافت اسکارباشد.

بهترین درمان برای شانه یخ زده چیست؟

اکثر شانه های یخ زده به خودی خود در عرض 12 تا 18 ماه بهبود می یابند. برای علائم مداوم، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد: تزریق استروئید، تزریق کورتیکواستروئیدها به مفصل شانه ممکن است به کاهش درد و بهبود تحرک شانه کمک کند، به خصوص در مراحل اولیه این فرآیند.

 

چگونه شانه یخ زده را به سرعت درمان کنیم؟

از حرکاتی که باعث درد شما می شود اجتناب کنید و فقط شانه خود را به آرامی حرکت دهید. برای تسکین درد و تورم  مسکن هایقوی تر تجویزمی شود.  شاید تزریق استروئید در شانه برای کاهش تورم و تمرینات شانه زمان درد کمتر موثر باشد.

 

تمرینات شانه یخ زده برای تسکین سریع  درد:

1.کشش حوله(  سر یک حوله سه فوتی را پشت سر خود نگه دارید و با دست دیگر طرف مقابل را بگیرید)
2.راه رفتن با انگشت
3.رسیدن به عرض بدن
4.کشش زیر بغل
5.چرخش به بیرون
6. چرخش به داخل

 چند جلسه فیزیوتراپی برای شانه منجمد لازم است؟

فیزیوتراپی تحت نظارت معمولاً از یک تا شش هفته طول می‌کشد و دفعات ویزیت‌ها از یک تا سه بار در هفته متغیر است. بیمار باید در طول روند بهبودی در خانه به تمرینات کششی  بپردازد. همانطور که در بالا ذکر شد، تمرینات کششی باید حداقل یک یا دو بار در روز در خانه انجام شود.

 آیا فیزیوتراپی برای شانه منجمد موثر است؟

فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد کمک کند و اگر زود تشخیص داده شود می تواند از شروع کامل شانه یخ زده جلوگیری کند. این معمولاً همراه با تجویز داروهای ضد التهابی یا استفاده از تزریق کورتیکواستروئید به شانه توسط پزشک عمومی انجام می‌شود.گاهی اوقات فیزیوتراپیست شما ممکن است یک دستگاه قرقره خانگی به شما بدهد تا بتوانید به آرامی در محدوده خود کار کنید. در مراحل سفتی و ذوب ممکن است متوجه شوید که حرکت، ماساژ، درمان نقطه ماشه ای و سوزن خشک توسط فیزیوتراپیست شما برای بهبود تحرک شانه شما مفید باشد.

 مدت زمان بهبودی شانه یخ زده چقدر است

حداقل 1.5 تا 3 سال برای بهبودی شانه یخ زده زمان لازم است اما گاهی اوقات ممکن است طولانی تر شود. اما درد و سفتی معمولاً در نهایت از بین می‌رود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *