آسیب های دست و مچ

آسیب های دست و مچ: علل، علائم، درمان و ورزش
دست و مچ این توانایی را برای ما فراهم می کند تا بتوانیم کارهای بسیار سخت و در عین حال ظریفی را انجام دهیم. مفصل شست چیزی است که ما را به عنوان طبقه ای جداگانه در میان جانداران ، تخت عنوان انسان خردمند طبقه بندی می کند و تکامل آن به انسان کمک کرده است تا به موفق ترین گونه روی این کره خاکی تبدیل شود. دست‌های ما پر از رشته‌های عصبی متراکم و در هم تنیده هستند که به مغز ما بازخورد می‌دهند. به همین دلیل  اعصاب مرتب با دست ها و انگشتان در مقایسه با سایر اعضای بدن، بزرگ ترین ناحیه مغز را تشکیل می دهند.

اگر درد دست و مچ دست خود را تجربه کرده اید، می دانید که انجام کارهای ساده روزانه می تواند عذاب آور باشد. انواع مختلفی از صدمات ممکن است اتفاق بیفتد، یک آسیب تروماتیک مانند شکستگی مچ دست یا دردهایی که بدون هیچ دلیل مشخصی مانند تاندونوپاتی به درد شدیدتر و ناتوان کننده تبدیل می شوند. در همه موارد، مهم است که درد خود را توسط فیزیوتراپیست ، کایروپراکتیک و یا پزشک پزشکی ورزشی ارزیابی کنید. هر چه زودتر به دنبال درمان از یک متخصص باشید، سریع‌تر تسکین درد خواهید داشت و احتمال کمتری وجود دارد که جبران‌های سرسختانه مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

چه چیزی دست و مچ را منحصر به فرد می کند؟
دست و مچ از مفاصل متعددی تشکیل شده اند که به طور مستقل عمل می کنند، اما برای دستیابی به حرکت مناسب باید با هم کار کنند و هماهنگ شوند.

مچ دست به نواحی مختلفی تقسیم می‌شود که توسط مفصل‌های مفصلی تعریف می‌شوند:

مفصل اولنار رادیال تحتانی: این مفصل مچ دست است که در آن دو استخوان ساعد به هم می رسند. این مفصل منحصر به فرد است زیرا بین آن مجتمع فیبروغضروف مثلثی (TFCC) قرار دارد. TFCC یک ساختار پیچیده مهم است که از بافت نرم ساخته شده است که شامل یک دیسک، منیسک و رباط است. در هنگام تحمل وزن از طریق دست، مچ را محافظت، بالشتک و تثبیت می کند.
مفصل رادیوکارپال/ اولنومنیسکوکارپال: مچ دست مجموعه ای از هشت استخوان کوچک است که مچ دست را تشکیل می دهند. هشت استخوان در دو ردیف قرار گرفته اند که یکی به مچ دست و ردیف دیگر نزدیک به دست است. سمت شعاعی مچ دست (سمت شست) با استخوان هایی به نام اسکافوئید و لونات مفصل می شود. سمت اولنا مچ (سمت انگشت کوچک) به طور مستقیم مفصل نمی شود، دارای TFCC بین مفصل است، بنابراین منیسک به نام خود دارد.
ناحیه میانی کارپال و ناحیه بین کارپال: اینجا جایی است که هشت استخوان کوچک مچ دست با یکدیگر مفصل می شوند و سپس استخوان های بلندتر کف دست ما.
متاکارپال ها و فالانژها: استخوان های بلند کف دست و انگشتان هستند. آن‌ها دارای تاندون‌های زیادی از ساعد هستند که به آن‌ها متصل می‌شوند و همچنین سیستم‌های پولی متعددی برای اطمینان از الگوهای حرکتی ایده‌آل دارند.
بی‌خطر است که مچ دست و دست منطقه پیچیده‌ای هستند که دارای مفصل‌های آناتومیکی، رباط‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، عروق و اعصاب حسی هستند که همگی در تعامل هستند تا از نظر عملکردی توانایی درک، احساس و انجام حرکات حرکتی کوچک مانند نوشتن را برای ما فراهم کنند.

دلایل درد دست و مچ چیست؟
قرارداد Dupuytrens
در این حالت انگشت شما در حالت خمیده با ناتوانی در صاف شدن گیر می کند که به آن انقباض می گویند. علت این وضعیت یک نوار سفت غیرطبیعی روی بافت همبند در کف دست است. دلیل دقیق اینکه چرا این اتفاق می افتد نامشخص است. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Dupuytrens Contracture اینجا را کلیک کنید .

سندرم تونل کارپال
این یک وضعیت رایج در کارکنان اداری و کارگران یدی است که به طور مکرر و در طول روز از دستان خود استفاده می کنند. سندرم تونل کارپال (CTS) در اثر فشردگی عصب میانی ایجاد می‌شود که در قسمت جلویی مچ دست به داخل دست می‌رود و انگشت شست و دو و نیم انگشت مجاور و بستر ناخن را عصب می‌کند. همچنین “سیم کشی” ورودی موتور را برای ماهیچه های مهم انگشت شست فراهم می کند. در مسیر خود از طریق مچ دست از طریق “تونل کارپال” عبور می کند که از نظر آناتومیک فضای کوچکی است و به دلیل وجود تاندون های متعددی که از آن عبور می کند در حالی که دارای کارپال ها و نوار ضخیم بافت همبند است که فضا را به حداقل می رساند، مستعد فشرده سازی است. علائم CTS به صورت درد عصبی در دست، گزگز، بی حسی و ضعف ظاهر می شود و در شب بیشتر آشکار می شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنیدسندرم تونل کارپال .

تنوسینوویت De Quervians
این شایع ترین مشکل تاندون در مچ دست است. زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌ها از ساعد به پایین می‌آیند تا روی انگشت شست شما وارد شوند. در اثر استفاده بیش از حد یا حرکات شدید مچ دست و شست ایجاد می شود. اگر از این عارضه رنج می برید، دردی در قسمت پایه شست و مچ دست، درد با حرکات شست/مچ و گرفتن احساس خواهید کرد. این می تواند در کارکنان اداری که روزانه تایپ می کنند و ماوس می زنند رایج باشد. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنوسینوویت De Quervians اینجا را کلیک کنید .

شکستگی اسکافوئید
اسکافوئید یکی از هشت استخوان کارپال است که در ردیف نزدیک به مچ دست در سمت شست قرار دارد. استخوان ممکن است با افتادن روی دست شما آسیب ببیند. شکستگی این استخوان از نظر بالینی مهم‌تر است، زیرا گرفتن آن در اشعه ایکس اولیه سخت‌تر است و منبع خون آسیب‌پذیرتری دارد که می‌تواند منجر به عوارض بهبودی شود. مهم است که این نوع شکستگی به درستی تشخیص داده شده و درمان شود و شما به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید که می تواند به تعیین این مورد برای شما کمک کند.

شکستگی مچ دست
انواع مختلفی از شکستگی‌ها می‌توانند در مچ دست ایجاد شوند که شایع‌ترین آنها شکستگی کولی است. این نوع شکستگی زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان ساعد، به‌ویژه شعاع، درست قبل از اینکه با مچ دست مفصل شود و به مفصل مچ تبدیل شود، دچار اختلال می‌شود. این نوع شکستگی می تواند از نظر شدت متفاوت باشد و ممکن است نیاز به تنظیم مجدد دستی در کلینیک شکستگی یا با مداخله جراحی داشته باشد. به طور معمول، بیمار به مدت شش هفته گچ گرفته می شود تا استخوان ترمیم شود و به دنبال آن به درمان دستی و توانبخشی برای بازیابی محدوده و قدرت نیاز دارد.

پیچ خوردگی مجتمع فیبروغضروف مثلثی (TFCC).
این زمانی است که TFCC یا در اثر پارگی یا تحریک ساختارهای آن آسیب دیده است. این می تواند با بارگذاری شدید مکرر مچ دست هنگام فشار دادن سطح یا شکستگی پس از مچ دست رخ دهد. منجر به درد در امتداد بیرونی مچ، کاهش دامنه حرکتی، امکان کلیک با حرکت و درد به خصوص هنگام بارگذاری برای فشار خواهد شد.

آسیب انگشت شست اسکی باز
این یک رگ به رگ شدن رباط در داخل مفصل شست است  که  به علت اینکه در این ورزش زیاد رخ می دهد آسیب انگشت شست اسکی باز نامیده می شود زیرا زمانی که روی دستی دراز شده با یک چوب اسکی زیر انگشت شست خود می افتید اتفاق می افتد و باعث ایجاد اهرم مناسب برای رگ به رگ شدن این رباط می شود. شدت آن می تواند متفاوت باشد و بدترین شکل آن نیز باعث شکسته شدن یک تراشه استخوانی کوچک در محل ورود رباط به استخوان می شود که احتمال آن خیلی زیاد نیست و عموما شما دچار رگ به رگ شدن می شوید که به صورت درد، تورم و ناراحتی در داخل انگشت شست شما ظاهر می شود. ممکن است در حین بهبودی سفت شود . مهم است که برای بهبودی کامل، با یک فیزیوتراپیست یا کایروپراکتر مشورت کنید.

کیست گانگلیون
این یک برآمدگی کوچک است که سفت یا اسفنجی به نظر می رسد و اندازه آن متفاوت است. روی مفاصل یا تاندون‌های عضلانی که  در روزمره بیشتر استفاده شده و نقاط دارای اصطکاک بیش از حد ناشی، تشکیل می‌شود. این بیماری عموما در دست و مچ دست شایع است اما می تواند در سایر نواحی بدن نیز رخ دهد. این آسیب در اصل یک واکنش محافظتی از بدن شما است، اما به مرور زمان می تواند در حرکت اختلال ایجاد کند و ملتهب و دردناک شود.

انگشت اشاره
این حالت زمانی بروز می‌کند که انگشت شما را می‌گیرد یا وقتی دستتان را باز می‌کنید کلیک می‌کند. همچنین به راحتی بسته نمی شود و هنگامی که مجبور به خم شدن کامل می شود به سختی صاف می شود. زمانی ایجاد می‌شود که «قرقره‌های» لنگر تاندون‌های انگشتان تحریک شود. این باعث می شود که آنها به خوبی سر نخورند و منجر به ضخیم شدن بافت می شود که در حرکت صحیح اختلال ایجاد می کند.

استئوآرتریت (OA) دست
شست و انگشتان دست در طول زندگی به دلیل استفاده مکرر از این مفاصل در طول روز بیشتر مستعد ابتلا به OA هستند. به ویژه، مفصل شست معمولاً دچار تغییرات OA می شود. استئوآرتریت دست می تواند منجر به تغییر شکل یا افزایش اندازه مفاصل (بند انگشتان) شود و انجام کارهای روزانه را دردناک تر یا غیرممکن کند. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استئوآرتریت اینجا را کلیک کنید .

چگونه فیزیوتراپی، کایروپراکتیک، ماساژ درمانی و پزشک ورزشی می تواند به درد دست و مچ شما کمک کند؟
تیمی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند درمان‌های شما را برای رسیدگی به آسیب‌های خاص، اهداف شما و کمک به بهبودی سریع‌تر، شخصی‌سازی و هدایت کنند. دست و مچ ناحیه پیچیده ای هستند و در اینجا در Rebalance Sports Medicine ما چند درمانگر داریم که علاقه خاصی به درمان و بهبودی آنها دارند. درمان‌های Rebalance Sports Medicine با فیزیوتراپیست یا کایروپراکتیک می‌تواند شامل کنترل درد با روش‌های درمانی، طب سوزنی یا سوزن خشک، بهبود دامنه حرکتی مفصل با دست در درمان دستی یا دستکاری، قدرت و کنترل حرکتی با تمرین باشد. نیاز به بریسیا اسپلینت انگشت نیز می تواند توسط پزشکان ما نشان داده و تجویز شود. آزادسازی بافت نرم نیز مهم است و ممکن است به درمان ماساژ درمانی برای کاهش تون عضلات و آرامش سیستم عصبی نیاز داشته باشد. اگر آسیب دست و یا مچ شما شدید است یا به نظر می رسد که باعث بهبودی نمی شود، فیزیوتراپ یا کایروپراکتیک شما به شما پیشنهاد می کند که توسط پزشکان داخلی پزشکی ورزشی ما ارزیابی شوید که در صورت لزوم می توانند برای تصویربرداری مراجعه کنند.

چه مدت طول می کشد تا از درد دست و مچ بهبود پیدا کنید؟
بسته به علت، شدت و بافت آسیب دیده، بهبودی ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. درک آنچه در حال رخ دادن است و جستجوی راهنمایی و درمان از یک پزشک واجد شرایط در اسرع وقت بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که در برنامه ورزشی خود صبور باشید و به توصیه های آنها عمل کنید. به خاطر داشته باشید که فیزیوتراپ و/یا متخصص کایروپراکتیک شما این نوع شرایط را با تجربه درمان می کند و به شما کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنید.

بهترین تمرینات برای کمک به درد دست و مچ چیست؟
یک برنامه جامع باید شامل دامنه حرکت، تقویت و انعطاف پذیری دست و مچ باشد. این تمرینات باید بر اساس نیازها و اهداف خاص شما شخصی سازی شوند. اگر به فعالیت خاصی برمی گردید، برنامه تمرینی نهایی به حرکات و نیروهای مورد نیاز خواهد رسید.

برخی از متداول ترین تمرینات تجویز شده در زیر آمده است تا به شما در شروع کار کمک کند. این تمرینات باید در یک محدوده بدون درد انجام شوند و در صورت افزایش درد در حین یا بعد از اجرای آنها اصلاح یا متوقف شوند.

برای تمرین مجدد حرکتی، لطفاً تمرینات زیر را آهسته و کنترل شده انجام دهید و به فرم خوب توجه کنید، به همان تعداد تکرار تا خستگی انجام دهید سپس برای 2 ست دیگر تکرار کنید.

تمرین اول
برای انجام این دو تمرین وزنه سبکی بردارید و باز و بسته کردن  آهسته و کنترل شده را در هر دو جهت (کف دست بالا و پایین) انجام دهید. مقدار وزن بستگی به چیزی دارد که می توانید بدون درد تحمل کنید، پیشنهاد می کنیم از یک قوطی کنسرو  یا یک دمبل کمی سنگین تر استفاده کنید.
تمرین دوم
کشش ساعد و انگشت/دست: این تمرینات را با مچ دست و دست در دو حالت انجام دهید. در هر دو، آرنج خود را صاف کنید و بازوی خود را در جلو قرار دهید. برای کشش پشت ساعد، کف دست خود را به سمت زمین قرار دهید، یک مشت بسته و مچ دست خود را به سمت پایین خم کنید. برای جلوی ساعد، کف دست رو به سقف است، دست خود را باز کنید، انگشتان خود را صاف کنید و مچ و دست خود را به سمت زمین خم کنید. در هر دو حالت از دست دیگر خود برای اعمال فشار بیش از حد در حد تحمل استفاده کنید. مطمئن شوید که کشش دردناک نیست، درست مانند یک احساس کشش ملایم. 30 ثانیه نگه دارید و 2-3 بار تکرار کنید.

تمرین سوم

سر خوردن تاندون دست: یک مشت مستقیم، مشت بالای میز، گرفتن پنجه، مشت مستقیم و مشت مرکب بسازید. 5 بار در هر دست، هر 2 تا 3 ساعت تکرار کنید.
چگونه درد دست و مچ دست را در خانه درمان کنیم؟
اگر اخیراً به مچ دست و دست خود آسیب رده اید، بهتر است  کمپرس کردن را امتحان کنید. این به کنترل تورم و کبودی کمک می کند. برای تهیه به دو سطل نیاز دارید، یکی با آب سرد یخ و دیگری با آب گرم. دست خود را به مدت 2 دقیقه در یک سطل و سپس در سطل دیگر قرار دهید. همیشه با سرما تمام کنید.  یخ را با مقداری فشرده به مدت 10 دقیقه روی بافت قرار دهید سپس به مدت 10 دقیقه بردارید و تا 3 بار یا در صورت نیاز تکرار کنید. این کار را می توان هر دو ساعت یا در صورت نیاز انجام داد.
از دست و مچ خود محافظت کنید و از تشدید آن جلوگیری کنید. بافتی وجود دارد که آسیب دیده است و نمی‌خواهید به این ناحیه فشار وارد کنید، به مقدار مناسب استراحت نیاز دارد تا بتواند بهبود یابد، مخصوصاً در اوایل. گزینه های پرانتزی متعددی وجود دارد که ما در کلینیک می فروشیم که می تواند به شما در محافظت و حمایت از ناحیه در حین بهبود کمک کند. همچنین، درمانگر ما با علاقه خاص به درمان دست می تواند در ساخت اسپلینت های سفارشی کمک کند. شما باید با اصلاح هر فعالیتی که شما را بدتر می کند یا در بهبودی اختلال ایجاد می کند، تشدید را به حداقل برسانید. نیازی به اعمال استراتژی‌ها به‌طور نامحدود نخواهید داشت، زیرا بهبود بافت، ایجاد استرس مناسب به تدریج بخش مهمی از روند بهبودی شما خواهد بود.
برنامه ورزشی فوق الذکر را در حد تحمل امتحان کنید.
اگر درد ادامه داشت و به استراتژی‌های ذکر شده پاسخ نمی‌دهد، ممکن است داروهای ضد التهابی بدون نسخه تجویز شوند، با داروساز یا پزشک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *