سوزن خشک یا درای نیدلینگ

تاریخچه سوزن خشک و طب سوزنی

تاریخچه درای نیدلینگ به دهه 1940 با دکتر جانت تراول برمی گردد. او نقاط ماشهای عضلانی و الگوهای ارجاعی را که با «سوزن خیس» ایجاد میشد، شناسایی کرد، بعداً متوجه شد که «سوزن خشک» همان نتایج را ارائه میدهد.

سوزن خشک عمیق برایدرماننقاطماشهایبرایاولینبارتوسطکارللویتپزشکچک،درسال 1979 معرفیشد.

انواع درای نیدلینگ (سوزن خشک) :

• سوزن خشک نقطه ماشه ای
  • سوزن خشک سطحی
  • سوزن خشک عمیق
  • تحریک الکتریکی داخل عضلانی (IMES)

درای نیدلینگ چیست و چگونه کار می کند؟

سوزن خشک از سوراخهای کوچک پوست بدون دارو یا تزریق، برای یک واکنش به اصطلاح «انقباض» در رشتههای عضلانی در نوارهای تنگ بافت استفاده میکند و سپس اسپاسم را در نقطه ماشهای که باعث درد میشود، آزاد میکند. هنگامی که سوزن به طور ماهرانه وارد پوست می شود باعث تحریک رشته های عصبی می شود.

برای افزایش دامنه حرکتی که ممکن است به دلیل سفتی عضلانی یا بافت اسکار محدود شده باشد و هدف آن کاهش درد، غیرفعال کردن نقاط ماشه ای و بازگرداندن عملکرد است و ممکن است موارد زیر را درمان کند: مشکلات مفصلی. مشکلات دیسک

مزایای سوزن خشک و طب سوزنی

قرار دادن یک سوزن در نقطه ماشه ،ماهیچه ها را شل و جریان خون را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد و همچنین ارتباطات عصبی را بهبود می بخشد. سپس انعطاف پذیری و دامنه حرکت را افزایش میدهد.  همچنین مسکن های طبیعی بدن شما را آزاد میسازد. به همین دلیل است که این روش اغلب برای درمان آسیب های ورزشی، دردهای عضلانی و حتی درد فیبرومیالژیا استفاده می شود.

عوارض درای نیدلینگ

درد در حین یا بعد از درمان. خونریزی در محلی که سوزن به داخل فشار داده شده است. غش،خستگی،
آسیب به عروق، اعصاب، نخاع، اندامهای داخلی، دستگاههای کاشتهشده یا عفونت خطرات احتمالی برای بیماران است.

وقتی سوزن خشک به عصب برخورد می کند چه اتفاقی می افتد؟

سوزن خشک تنش عضلانی را آزاد می کند و باعث می شود ماهیچه های سفت منقبض و سپس شل شوند.

موارد منع مصرف درای نیدلینگ

عوامل مرتبط با سن ، اورژانس پزشکی یا وضعیت حاد پزشکی در ناحیه یا اندام مبتلا به لنف ادم. زیرا ممکن است خطر عفونت/سلولیت و دشواری مبارزه با عفونت را افزایش دهد.

درمان سندرم پیریفورمیس سوزن خشک

سوزن زدن شدید و مستقیم عضله پیریفورمیس که می تواند اسپاسم و درد را کاهش دهد. با ردیابی منشأ آن در طی چندین جلسه تسکین حاصل میشود.

درای نیدلینگ در مقایسه با طب سوزنی

سوزن خشک بر تحریک قوی ماهیچه ها برای آزاد کردنشان متمرکز است ولی طب سوزنی از تحریک قوی استفاده نمی کند و بر اساس تئوری کانال و استفاده از نقاط برای بهبود طبیعی بدن عمل میکند. هر دو روش از سوزن های رشته ای ظریفی استفاده می کنند که به آرامی در مکان های استراتژیک بدن قرار می گیرند. تفاوت اساسی بین این تکنیک ها این است که سوزن خشک بر اساس آناتومی انسان و اصول فیزیولوژی عصبی است، در حالی که طب سوزنی سنتی بر اساس طب سنتی چینی است.

نکاتی راجب سوزن خشک

سوزن خشک درمان نقطه ماشه ای تکامل یافته است، با طب سوزنی یکی نیست حتی اگر از سوزن های مشابه استفاده شود. سوزن خشک می تواند به بسیاری از بیماری های مزمن و حاد کمک کند ولی همه افراد کاندیدای ایده آل برای آن نیستند.

قبل از درای نیدلینگ چه باید کرد؟

اگر دارویی برای درد، از جمله تیلنول مصرف میکنید، آن را قبل از قرار ملاقات خود مصرف کنید تا ماهیچههای خود را منقبض نکنید. پس از جلسه، آزادانه حرکت کنید، که اجازه می دهد هر گونه درد از بین برود. ماساژ می تواند برای جلوگیری از درد مفید باشد.

بعد از سوزن خشک چه کاری باید انجام دهید؟

اکیداً توصیه می شود که مصرف آب خود را برای 24 ساعت آینده پس از درمان افزایش دهید تا از درد جلوگیری شود. توصیه می شود برای جلوگیری از درد بعد از درمان، در حمام آب گرم یا وان آب گرم غوطه ور شوید. ورزش کششی و ماساژ ناحیه تحت درمان نیز پیشنهاد میشود.

تاثیرات سوزن خشک کی پدیدار میشود؟

پس از درای نیدلینگ، احساس درد خفیف طبیعی است و معمولاً طی یک تا دو روز بهبودی در علائم خود مشاهده خواهید کرد. مدت زمان ماندگاری تاثیرات برای هر فرد متفاوت است. چند درمان اول معمولاً مدت کوتاهی از تسکین در طول چند روز خواهد بود.

تفاوت بین سوزن خشک و تزریق نقطه ماشه ای

درای نیدلینگ تکنیکی مشابه تزریق نقطه ماشه ای است اما بدون هیچ چیزی در طول درمان تزریق می شود. سوزن به نقطه ماشه وارد می شود تا پاسخ انقباض را ایجاد کند و اعصاب مرتبط را تسکین دهد. اگر به داروهای خاصی حساسیت دارید، ممکن است سوزن خشک ترجیح داده شود.

تفاوت بین سوزن خشک و حجامت

درای نیدلینگ بیشتر برای درمان درد یا مهار عضله بسته به آنچه نیاز است انجام می شود. حجامت بیشتر برای شکستن چسبندگی های فاسیال (بافت همبند)، ایجاد کشش عمیق در عضله و در نتیجه بهبود دامنه حرکتی است.

تفاوت بین سوزن خشک و سوزن مرطوب

سوزن مرطوب زمانی است که از طریق یک سوزن توخالی مایع به بدن شما تزریق می شود. و از آنجایی که سوزن های مورد استفاده در سوزن خشک جامد هستند به آنها سوزن خشک می گویند.

آیا سوزن خشک درد دارد؟

ما از سوزن های رشته ای بسیار نازک استفاده می کنیم. احساس اولیه ورود سوزن از طریق پوست بسیار کم است. بسیار کمتر از واکسیناسیون یا خونگیری. هنگامی که سوزن به عضله می رسد، احساس انقباض بیشتر شبیه یک گرفتگی عمیق است و مدت زیادی طول نمی کشد (15-30 ثانیه).

به چند جلسه سوزن خشک نیاز داریم؟

نتایج به طور متوسط 2-3 جلسه حاصل میشود و جز در موارد نادر بیش از 5-6 جلسه طول نمیکشد.

سوزن خشک چگونه نقاط ماشه ای را آزاد می کند

برای رها کردن این گرهها، متخصصان سوزنزنی سوزن را در نقطه ماشه قرار میدهند و سپس  با حرکت «پیستونی» به سمت بالا و پایین میکشند..

سوزن خشک چگونه به التهاب کف پا کمک می کند؟

سوزن خشک مسیرهای عصبی را تحریک می کند تا با مختل کردن پیام های درد ارسال شده به سیستم عصبی مرکزی، درد را مسدود کند. این بدان معناست که سوزن خشکی ممکن است فقط یک درمان کوتاه مدت فاشیای کف پا نباشد و تسکین بتواند چند روز طول بکشد.

سوزن خشک چگونه به آرنج تنیس بازان کمک می کند؟

اثرات سوزن خشک یک انقباض عضلانی بازتابی یا پاسخ انقباض موضعی ایجاد می کند. انعطاف پذیری و تحرک را بهبود می بخشد و جریان خون را در ناحیه تحریک می کند که در نتیجه باعث بهبودی می شود چون به مغز سیگنال می دهد که اندورفین را برای تسکین درد آزاد کند.

سوزن خشک می تواند به تاندونیت کمک کند؟

یک فیزیوتراپیست که به طور ویژه آموزش دیده است، از یک سوزن نازک برای رهایی از گرفتگی عضلانی، کاهش تاندونیت و التهاب و/یا بهبودی استفاده میکند.

سوزن خشک می تواند باعث سردرد شود؟

استرنوماستوئید ماهیچه ای است که از کنار و جلوی گردن می گذرد. بسیاری از بیماران درای نیدلینگ تنش را در این عضله تجربه می کنند. این دومین عامل شایع سردرد تنشی با عضلات زیر پس سری است.

سوزن خشک می تواند شما را خسته کند؟

پس از درمان احساس خستگی، حالت تهوع، واکنش های احساسی معمول است. این یک عواض طبیعی است که می تواند تا یک یا دو ساعت پس از درمان ادامه یابد. اگر این مدت بیش از یک روز طول کشید برای احتیاط با پزشک خود تماس بگیرید.

سوزن خشک می تواند درد را بدتر کند؟

مواقعی وجود دارد که درمان ممکن است علائم معمولی شما را بدتر کند و این طبیعی است. اگر این حالت بعد از 24 ساعت تا 48 ساعت ادامه پیدا کرد، آن را یادداشت کنید، زیرا این اطلاعات مفیدی است که میتواند به روند درمان شما نزد پزشکتان کمک کند.

چرا سوزن خشک درد دارد؟

سوزن انقباض موضعی و شل شدن عضله را به دنبال دارد. ممکن است یک گرفتگی، احساس درد یا ناراحتی خفیف وجود داشته باشد که چند ثانیه طول بکشد. تحریک الکتریکی را می توان روی سوزن ها اعمال کرد تا جریان خون بیشتری را به بافت ها برساند و بافت عضلانی را شل کند.

اگر سوزن خشک جواب ندهد چه؟

از آنجایی که درای نیدلینگ میتواند اثر تجمعی داشته باشد، اگر بعد از اولین جلسه متوجه نتایج نشدید، معمولاً قبل از تصمیمگیری برای دنبال کردن گزینههای دیگر، ۲ تا ۳ جلسه دیگر به درمان ادامه دهید.

تا چه اندازه بعد از سوزن خشک میشود فعالیت داشت؟

سوزن خشک می تواند به ماهیچه ها و بافت های نرم آسیب برساند و ممکن است پس از آن احساس درد کنید. بنابراین توصیه می شود حداقل 24 تا 48 ساعت پس از سوزن خشک برای انجام هر وزنه برداری یا تمرینات هوازی شدید صبر کنید.

پس از سوزن خشک یخ بهتر است یا گرما؟

پس از سوزن خشک احساس درد کم یا کبودی خفیف معمول است. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از یخ برای کاهش درد استفاده کنید، اما ما به شدت توصیه می کنیم که برای رفع این مشکل سراغ گرما بروید.

مراقبت های پس از سوزن خشک

بعد از یک جلسه سوزن خشک، حفظ آب بدن و نوشیدن آب اضافی مهم است. اگر چند ساعت پس از جلسه درمانی دچار درد عضلانی شدید، پزشک ممکن است استراحت، گرما، حمام آب گرم با نمک اپسوم یا سایر درمان های خانگی را توصیه کند.

سوزن خشک در دوران بارداری

سوزن خشک در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد. در حالی که هیچ مدرکی برای این ادعا وجود ندارد اما این دوره ای است که در آن بیشترین میزان بروز عوارض بارداری وجود دارد پس احتیاط واجب است.