فیزیوتراپی ورزشی

 تعریف فیزیوتراپی ورزشی

فیزیوتراپی ورزشی که به آن ورزش درمانی نیز می گویند، تمرکز بر  بهبود و درمان اثرات آسیب های ورزشکاران توسط فیزیوتراپیست ها است. به طور کلی فیزیوتراپیست های عمومی هم قادر خواهند بود به توانبخشی آسیب کمک کنند. ولی، یک فیزیوتراپیست تخصصی ورزشی برای مقابله با آسیب ها و جنبه های فیزیولوژیکی ورزش به صورت تخصصی  آموزش دیده است.فیزیوتراپی به ورزشکار برای بازسازی آسیب ها کمک می‌کند. حرکات فیزیوتراپی پس از آسیب از طریق تمرینات مختلف، کشش ها و تکنیک های تخصصی. می تواند به ورزشکار کمک کند تا درد را مدیریت کند و از آسیب قابل بروز در آینده جلوگیری کند.

 

موارد استفاده از فیزیوتراپی ورزشی

فیزیوتراپی ورزشی از آسیب های ورزشی جلوگیری می کند. تکنیک های اشتباه در طول تمرین ممکن است منجر به پارگی رباط ها، آسیب های عضلانی و حتی شکستگی استخوان ها شود.فیزیوتراپی ورزشی از طریق تسکین درد فوری،درمان آسیب های ورزشی،تسلط بر اوضاع و ارامش دادن به شخص اسیب دیده  در هنگام بروز حادثه به مصدوم کمک میکند علاوه بر آن تمرینات فیزیوتراپی ورزشی موجب افزایش قدرت فیزیکی، انعطاف پذیری عضلات و مفاصل و اثرات جانبی مثبت در زمینه  قلبی ریوی می شود.

 فیزیوتراپیست  ورزشی برای چه کسانی مفید است؟

متخصص آسیب های ورزشی یک فیزیوتراپ ورزشی اغلب با ورزشکاران کار می کند. در بسیاری از موارد، تیم‌های ورزشی از یک فیزیوتراپ ورزشی استفاده می‌کنند تا برنامه‌های توانبخشی و مراقبتی را برای بهبود روتین‌های تمرینی، اجتناب از آسیب‌های مرتبط با ورزش، و رسیدگی مناسب به این آسیب‌ها در صورت بروز، طراحی کند.

 

 فیزیوتراپیست‌ها از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند

درمان‌های رایج و تکنیک هایی که امروزه به طور معمول انجام می شوند عبارتند از: طب سوزنی. آب درمانی (هیدروتراپی) فعالیت های هوازی. قلبی ریوی. سوزن خشک. کنترل ادم (افتادگی) تحریک الکتریکی (الکتروتراپی) گرما و سرما درمانی.

چطور اثر بخشی جلسات فیزیوتراپی ورزشی را بیشتر کنیم؟

این فرآیند مستلزم همکاری دوطرفه بیمار و فیزیوتراپیست است و هر کدام باید اقداماتی برای بهتر شدن نتیجه جلسات انجام دهند و ویژگیهایی داشته باشند

  • بهترین فیزیوتراپیست ورزشی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برخی از بیماری ها، مانند اختلالات اسکلتی- عضلانی مزمن، درمان چالش برانگیز  و زمان بری خواهند داشت.
برای گرفتن نتیجه بهتر این فرایند نیازمند این است  فیزیوتراپیست صبور و مصمم باشد ،دلسوزانه همراهی و  مشارکت داشته باشد و انعطاف پذیر باشد.

  • بیمار چطور می تواند اثربخشی جلسات فیزیوتراپی را بیشتر کند؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از فیزیوتراپی خود بهترین استفاده را ببرید و بهبودی را تقویت کنید. زمان. با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید.

    • یادداشت بردارید.
    • متعهد به درمان باشید.
    • اهداف تعیین کنید.
    •  تمرین های خود را انجام دهید.
    •  صبور باشید.
    • دلسرد نشوید و پر قدرت ادامه دهید.

 

 

 چگونه می توانم یک فیزیوتراپ ورزشی شوم

  •  مدرک کارشناسی خود را تکمیل کنید.
  • مدرک تحصیلی خود را در فیزیوتراپی دریافت کنید.
  • مجوز فیزیوتراپ را دریافت کنید.
  • در زمینه پزشکی ورزشی کسب تجربه کنید.
  • در زمینه مراقبت های پزشکی اورژانسی و CPR گواهی دریافت کنید.
  • در آزمون صدور گواهینامه فیزیوتراپی ورزشی شرکت کنید.

 تفاوت بین ورزش درمانی و فیزیوتراپی ورزشی چیست ؟

پزشکی ورزشی یک رشته تخصصی پزشکی است و مشابه آن فیزیوتراپی در پزشکی ورزشی یک درمان تخصصی است.علاوه بر تمرکز ورزش، تفاوت اصلی بین این دو رشته این است که متخصص پزشکی ورزشی انواع درمان ها از جمله جراحی را ارائه می دهد. از سوی دیگر، فیزیوتراپی فقط از تمرینات کششی و تقویتی و ابزارهایی برای کمک به تقویت ریکاوری ارتوپدی استفاده می کند.

فیزیوتراپی تلاش می کند تا بیماران را توانبخشی کند تا به آنها اجازه دهد. برای احساس راحتی و کنار آمدن با زندگی روزمره خود، در حالی که ورزش درمانی، از سوی دیگر، بیشتر بر این تمرکز دارد که آیا بیمار به سطح قبلی بازگشته است یا می تواند سطح بدنی لازم را برای هر فعالیت ورزشی که می خواهد انجام دهد حفظ کند. فیزیوتراپیست ها بر درمان فرد تمرکز می کنند تا بتوانند به تمرینات خود بازگردند و همچنین به آنها آموزش می دهند که چگونه از آسیب مجدد جلوگیری کنند. آنها از تمرینات ورزشی خاص مخصوص فرد و  رشته ورزشی او استفاده می کنند.
درک این نکته نیز  مهم است که فیزیوتراپی در پزشکی ورزشی مانند سایر انواع فیزیوتراپی برای افراد پس از جراحی یا پس از آسیب نیست

 درآمد و حقوق فیزیوتراپیست ورزشی چقدر است؟

در مورد کشور خودمان اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما میانگین دستمزد سالانه فیزیوتراپیست های ورزشی در آمریکا سال 2020 بیش از نود هزار دلار بود.

 مشکلات فیزیوتراپی ورزشی

از مقدمات فیزیوتراپیست ورزشی بودن  این است که در ابتدا باید شما مدرک لیسانس فیزیوتراپی بگیرید. سپس مدرک دکترای فیزیوتراپی بگیرید، مجوز داشته باشید  و آن را تمدید کنید. در کنار زمان و هزینه های تحصیل فیزیوتراپی ورزشی مشکلات دیگری نیز دارد.

از مشکلات و چالشهای فیزیوتراپیست بودن می توان به استرس عاطفی اشاره کرد. فیزیوتراپیست ها اغلب با بیماران آسیب پذیری سر و کار دارند که برای غلبه بر موانع مهم سلامتی تلاش می کنند و اگر دارای روحیه حساسی باشند ممکن است دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند .این رشته همچینین نیازهای فیزیکی قابل توجه دارد ،ساعت طولانی کار ، الزامات آموزشی مداوم و تعامل با بیماران مختلف از دیگر مشکلات این رشته می باشد.

 

2 دیدگاه دربارهٔ « فیزیوتراپی ورزشی»

  1. بازتاب: کلینیک فیزیوتراپی در شرق تهران - فیزیوتراپی در تهرانپارس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *